Biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania sprzętu, zastosowanie zatapialnych pomp paliwowych oznacza również, że w dozownikach jest mniej elementów, co z pewnością zmniejsza liczbę interwencji serwisowych na stacjach paliw.
Daje to projektantom większy zakres możliwości lokalizowania zbiorników w znacznie większych odległościach od magazynu, tym samym efektywniej wykorzystując przestrzeń na placu. Zatapialne pompy paliwowe są szczególnie zalecane do zastosowań o dużej przepustowości, takich jak dystrybutory dla ciężarówek czy autobusów, gdzie wysokie zapotrzebowanie, wiele punktów paliwowych i długie przebiegi rurowe mogą potencjalnie zmniejszyć przepływ paliwa do dyszy. Zatapialne pompy paliwa, zainstalowane w jednym gatunku paliwa, mogą dotrzeć do wszystkich dystrybutorów paliwa na wszystkich miejscach do tankowania. Kolejną dużą zaletą zatapialnych pomp paliwowych jest to, że zużycie energii jest znacznie zmniejszone, ponieważ w pierwszej kolejności potrzeba mniej pomp, oraz wymagają one mniej energii elektrycznej, aby mogły działać niż ich odpowiednik ssania. Jest to główny czynnik przy porównywaniu faktów ze stale rosnącym kosztem energii. Główną zaletą pompy głębinowej nad pompą ssącą jest to, że wirnik może przepychać wodę na dłuższe odległości pionowe.
Ponieważ jednak zbiorniki gazu na większości stacji serwisowych znajdują się zaledwie kilka metrów poniżej dozownika, pompa ssąca jest zwykle więcej niż wystarczająca do danego zadania. Po zakończeniu pompowania i wyłączeniu silnika pompy paliwo w rurze nie spada z powrotem do zbiornika. Zamiast tego jest utrzymywane w rurze za pomocą zaworu zwrotnego. Zawór zwrotny, który znajduje się nad paliwem wewnątrz rury, tworzy hermetyczne uszczelnienie nad płynem. Chociaż spód rury pozostaje otwarty, podciśnienie wytwarzane przez zawór zwrotny utrzymuje olej na miejscu. Zastosowanie zaworu zwrotnego do utrzymywania paliwa w rurze zapobiega niepotrzebnemu zużyciu, któremu może ulec pompa do oleju silnikowego i zapewnia, że zapas pozostanie w rurze, dzięki czemu następny klient nie będzie musiał czekać, aż zostanie pobrana cała ilość oleju ze zbiornika. Proces ten może potrwać kilkanaście sekund. To wcale nie jest długie oczekiwanie, ale może to być kłopotliwe, gdy klient czeka na tankowanie samochodu.